PW-5 Smyk

By | AGL | No Comments

Opis konstrukcji: Jednomiejscowy szybowiec o układzie wolnonośnego średniopłata. Kadłub o konstrukcji skorupowej z kompozytu szklano-epoksydowego. Płat kompozytowy, jednodźwigarowy o profilu NN18-17. Jego zaletą jest tzw.: „font-family” mała wrażliwość na zanieczyszczenie muszkami. Wznios płata 2o24′. Hamulce aerodyna­miczne płytowe, wysuwane z górnych powierzchni skrzydeł. Usterzenie klasyczne kompozytowe o profilu Wortman FX-71-L-150/30. Podwozie stałe dwukołowe w układzie tandem. Szybowiec wyposażony jest w dwa zaczepy startowe: przedni do startów za samolotem i dolny do startów przy użyciu wyciągarki.

Rys historyczny: Niezależnie od tego, że ciągle odkłada się wprowadzenie do programu letnich olimpiad sportów lotniczych, FAI poczyniła starania przygotowujące szybownictwo do olimpijskiej rywalizacji. Chodziło o zrównanie szans wszystkich zawodników startujących na jednakowym szybowcu, i zwycięstwo rzeczywiście najlepszego pilota, a nie słabszego lecz dysponującego lepszym szybowcem. 13 marca 1993 roku na wyjazdowym posiedzeniu Międzynarodowej Komisji Szybowcowej w RPA polski PW-5 został ogłoszony zwycięzcą konkursu na szybowiec-monotyp nowo utwo­rzonej klasy światowej (World Class). Na ten niewątpliwy sukces złożyła się praca całego zespołu. Główni uczestnicy projektu którego rezultatem było powstanie prototypu szybowca (o numerach rejestracyjnych SP-3557) to: Zespół Naukowo-Badawczy Technologii Lotniczych Konstrukcji Kompozy­towych na Wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej. Produkcję seryjną szybowca podjęła WSK Świdnik, a pierwsze szybowce serii informacyjnej opuściły wytwórnię wiosną 1994 roku. Do końca XX wieku wyprodukowano ponad 250 szt. szybowca. Po zaprzestaniu produkcji w Świdniku w 2005 r. szybowce PW-5 budowane są w Zakładach Szybowco­wych „Jeżów” w Jeżowie Sudeckim na Dolnym Śląsku.

Ciekawostka: Nazwa szybowca „Smyk” według wspomnień i relacji uczestników projektu została zapropono­wana przez Marcysię Kukiełkę w korespondencji przesłanej po jednym z obozów lotniczych w Bezmiechowej.

Dane techniczne:
Rozpiętość: 13.44 m
Powierzchnia nośna: 10.16 m2
Wydłużenie płata: 17.8
Długość: 6.22 m
Profil płata: NN 18-17

Szybowce PW5 w AGL:

Obecnie Aeroklub Gliwicki
posiada 3 szybowce typu PW5:
– SP-3761
– SP-3618
– SP-3775

Dane masowe:
Masa startowa max.: 300 kg
Masa płatowca pustego: 185 kg

Osiągi:
Prędkość dopuszczalna VNE:220 km/h
Prędkość manewrowa VA: 150 km/h
Prędkość optymalna: 80 km/h
Prędkość minimalna: 62 km/h
Opadanie min.: 0.64 m/s
Opadanie przy 100 km/h: 1 m/s
Opadanie przy 140 km/h: 2.2 m/s
Doskonałość przy 80 km/h: 33
Współczynniki obciążeń: +5.3 -2.65

 

Tekst i informacje techniczne zaczerpnięte ze strony: http://smyki.nastart.info/historia/historia-szybowca-pw-5-smyk/

Komercyjne laszowanie samolotu Antonov AN-2 w Aeroklubie Gliwickim już możliwe!

By | E-sklep, Samoloty | No Comments

 

Aeroklub Gliwicki, to jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie możliwe jest komercyjne laszowanie samolotu Antonov AN-2! Każdy kto ma min. 50 godzin nalotu PIC może latać tym samolotem. Laszowanie odbywa się w ramach szkolenia. Szkolenie prowadzone jest na samolocie AN-2 TD w wersji transportowo-desantowej. Znaki rejestracyjne samolotu SP-AOB. Realizowane jest wg Programu szkolenia samolotowego Aeroklubu Gliwickiego. Szkolenie obejmuje loty z doświadczonym instruktorem szkolenia w locie posiadającym uprawnienia FI wg PART.FCL.

Więcej informacji >>

 

Zawody na celność lądowania 05.09.2020

By | AGL, Modelarstwo, Samoloty, Spadochrony, Szybowce | No Comments

Z ogromną przyjemnością informujemy, że dnia 5 września 2020r. (sobota) Aeroklub Gliwicki organizuje zawody na celność lądowania. Zawody zostaną rozegrane w dyscyplinach lotniczych: samolotowej, szybowcowej oraz spadochronowej.  Do udziału w zawodach dopuszczeni zostaną wszyscy piloci,  uczniowie-piloci, skoczkowie i uczniowie-skoczkowie.

Konkurencja szybowcowa odbędzie się za wyciągarką na szybowcach typu Bocian. Konkurencja samolotowa na Cessnach 150 i 172.  Konkurencja spadochronowa to skok z wysokości 1000 m z samolotu An-2. 

Zawody połączone będą z piknikiem (imprezą integracyjną), na który zapraszamy wszystkich Członków oraz przyjaciół Aeroklubu. Istnieje możliwość udziału w samej imprezie, bez udziału w zawodach. Dla uczestników przewidziany jest poczęstunek oraz pamiątkowy upominek.

Plan zawodów (może ulec zmianie):

– godz. 9:00 rozpoczęcie konkurencji szybowcowej (od godz. 7:30 wyhangarownie sprzętu),

– godz. 11:00 rozpoczęcie konkurencji spadochronowej,

– godz. 14:00 rozpoczęcie konkurencji samolotowej,

– godz. 17:00 wręczenie nagród,

– godz. 18:00 – 22:00 dalsza zabawa.

Opłatę startową przeznaczoną na pokrycie kosztów organizacji imprezy, należy uiścić jako składkę wspierającą na rachunek bankowy Aeroklubu Gliwickiego o numerze 33 1050 1298 1000 0090 3115 3019.

W tytule przelewu prosimy wpisać: 

"składka wspierająca – udział w zawodach"

Wysokość opłat:

– zawody szybowcowe 60zł (jedne lądowanie, udział w imprezie, poczęstunek, upominek),

– zawody samolotowe 150zł (dwa lądowania, udział w imprezie, poczęstunek, upominek),

– zawody spadochronowe 100zł (jeden skok, udział w imprezie, poczęstunek, upominek),

– wyłącznie udział w imprezie 30zł (poczęstunek, upominek).

Zapisy do 29 sierpnia w linku poniżej. Zapraszamy do udziału.

Ilość miejsc ograniczona (szybowce- 40 uczestników, samoloty- 30 uczestników, spadochrony – 36 uczestników).

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeC8nxCWC0UPBC6X1jaqXj0YaoRkp5D1CnmSp_8-_nuBRWhtQ/viewform

Wzór pełnomocnictwa – Walne Zgromadzenie 26.06.2020

By | AGL | No Comments

Dla Członków nie mogących osobiście wziąśc udziału w najbliższym Walnym Zgromadzeniu udostępniamy wzór pełnomocnictwa do reprezentowania, składania oświadczeń woli oraz wykonywania prawa głosu.

Przypominamy, że pełnomocnictwo sporządzone musi zostać w dwóch egzemplarzach – jednym do złożenia w Aeroklubie Gliwickim, drugim dla pełnomocnika celem uzyskania potwierdzenia złożenia oraz legitymowania się nim podczas przedmiotowego zgromadzenia. 

Pełnomocnictwo

Porządek obrad, zmiana miejsca zebrania – Walne Zgromadzenie 26.06.2020

By | AGL | No Comments

Zgodnie z par. 12 ust. 6 Statutu poniżej podaje się porządek obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczego Aeroklubu Gliwickiego.

  1. Powitanie zebranych i otwarcie Walnego Zgromadzenia.
  2. Wybór Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
  3. Stwierdzenie przez Przewodniczącego prawomocności Walnego Zgromadzenia.
  4. Przyjęcie porządku obrad Walnego Zgromadzenia.
  5. Wybór komisji Skrutacyjnej Walnego Zgromadzenia.
  6. Wybór Protokolanta Walnego Zgromadzenia.
  7. Przedstawienie wniosku o nadanie tytułu Honorowego Członka Aeroklubu Gliwickiego Panu Tadeuszowi Gorajowi.
  8. Przedstawienie wniosku o nadanie tytułu Honorowego Członka Aeroklubu Gliwickiego Panu Krzysztofowi Piekarczykowi.
  9. Dyskusja i głosowanie nad Uchwałami o nadanie tytułów Honorowego Członka Aeroklubu Gliwickiego.
  10. Przedstawienie sprawozdań za rok 2019 przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i Sąd Koleżeński Aeroklubu Gliwickiego.
  11. Dyskusja nad przedstawionymi sprawozdaniami.
  12. Głosowanie nad Uchwałami o zatwierdzeniu przedstawionych sprawozdań.
  13. Przedstawienie przez Zarząd projektu zmiany Statutu Aeroklubu (zmiany w §26 pk.5) do głosowania.
  14. Dyskusja i głosowanie nad przedstawionym projektem zmiany Statutu.
  15. Wolne wnioski.
  16. Zakończenie obrad Walnego Zgromadzenia.

 

Uwaga zmiana miejsca zebrania na:

Gliwice ul. Bojkowska 37, bud. nr4 „Maszynownia”