LOTNISKO EPGL
W GLIWICACH
JAKI BYŁ POCZĄTEK ?
- Lotnisko powstało w 1916 roku.
- Od 1925 roku odbywały się regularne loty pasażerskie.
- Na lotnisku działał budynek dla pasażerów.
- Loty były wykonywane do Berlina, Wiednia oraz wielu innych miast.
- W czasie wojny lotnisko było wykorzystywane głównie przez wojsko.
CIEKAWOSTKA Z HISTORII
W 1931 roku na lotnisku wylądował sławny sterowiec Graf Zeppelin. Wydarzenie to obejrzało wiele tysięcy mieszkańców Gliwic i okolic.
LOTNISKO PRZETRWAŁO WOJNĘ!
W roku 1955 powstał na lotnisku Aeroklub Gliwicki, który prowadzi działalność szkoleniową
w następujących specjalnościach:
- Samolotowej
- Szybowcowej
- Spadochronowej
- Modelarskiej
Z LOTNISKA KORZYSTAJĄ RÓWNIEŻ
- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
- Samoloty Gaśnicze
- Policja
- Wojsko
- LOTNISKO W PRZESZŁOŚCI PRZYJMOWAŁO
WAŻNYCH GOŚCI - W roku 1999 w czasie wizyty do Polski – Gliwice odwiedził Papież Jan Paweł II, miejscem spotkania wyznaczono lotnisko.
IMPREZY NA LOTNISKU W GLIWICACH
Zlot zabytkowych szybowców 2004
Liczne pikniki lotnicze
KONCEPCJA MODERNIZACJI LOTNISKA
W 2008 roku wykonano pierwsze opracowania koncepcyjne.
W celu zwiększenia możliwości modernizacji lotniska w 2017 roku część lotniska zmieniła właściciela, którym została Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, drugim właścicielem jest Aeroklub Gliwicki.
Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju od roku 2017 wykonuje również obowiązki zarządzającego lotniskiem.
W wyniku prac koncepcyjnych, które były prowadzone w latach 2016 – 2017 powstał plan modernizacji i w 2018 roku rozpoczęły się prace budowlane.
Zakres prac modernizacyjnych zwiększy funkcjonalność lotniska, jednocześnie pozostają funkcje szkoleniowe oraz rekreacyjne lotniska.
ELEMENTY MODERNIZACJI
- Droga startowa
- Płaszczyzna do zawracania
- Droga kołowania
- Płyta postojowa
- Droga dojazdowa
- Parking
- Budynek techniczny
- Ogrodzenie lotniska
- Stacja paliw
- Kanalizacja deszczowa
- Oświetlenie nawigacyjne
PARAMETRY DOCELOWE
Kierunek drogi startowej 08 R 26 L
Długość drogi startowej
800 m x 23 m
Długość pasa drogi startowej
920 m x 80 m
Fragment dodatkowy do rozbiegu 100 m x 23 m
Droga kołowania 342 m x 10,5 m
Płyta Postojowa 200 m x 52 m
KATEGORIA LOTNISKA
- 1B
- Rozbieg poniżej 800 m
- Rozpiętość do 24 m
- Rozstaw kół do 6 m
- Samolot referencyjny
Beechcraft King Air 250
SAMOLOTY, KTÓRE MOGĄ KORZYSTAĆ
Z NOWEJ INFRASTRUKTURY LOTNISKA
Pilatus PC 12
An-28
Piper Seneca
Turbolet L-410
MODERNIZACJA
POTENCJAŁ I MOŻLIWOŚCI
- Baza dla ośrodków szkolenia lotniczego.
- Centrum sportów lotniczych i rekreacyjnych.
- Baza dla małej komunikacji pasażerskiej.
- Baza dla małego transportu lotniczego.
- Całodobowa dostępność lotniska.
- Całoroczna dostępność lotniska.
PLANOWANE USŁUGI LOTNISKOWE
- Starty i lądowania z utwardzonej drogi startowej o nawierzchni sztucznej w dzień i w nocy.
- Miejsca postojowe na płycie postojowej.
- Możliwość prowadzenia szkoleń na wynajętych lub zakupionych terenach.
- Możliwość zakupu lub wydzierżawienia terenów w południowej części lotniska.
- Starty i lądowania z dwóch dróg startowych o nawierzchni naturalnej trawiastej.
- Możliwość korzystania z pomieszczeń w celach szkoleniowych.
- Miejsca hangarowe.
OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE
OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE
TO NIE KONIEC ZMIAN NA LOTNISKU…
- Aktualnie rozpoczęły się prace związane rewitalizacją obiektów Aeroklubu Gliwickiego na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej.
- W przyszłości planuje się również wydłużenie drogi startowej do 1200 m.
Dzień dobry Czy prowadzisz loty widokowe? jeśli tak, ile to kosztuje? Dziękuję.
Dzień dobry,
prowadzimy loty zapoznawcze, wszystkie dostępne loty są dostępne na naszej stronie w zakładce „loty zapoznawcze”