- SZD-Bocian jest dwumiejscowym,szkolno-treningowym szybowcem o konstrukcji drewnianej
- Prace projektowe nad nim rozpoczęły się w 1950 roku,a już dwa lata później oblatano pierwszy prototyp
- Produkowano go w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej.Bociany były również eksportowane aż do 27 krajów
- Jest średniopłatem o rozpiętości skrzydeł 17,8-,18,1m.Jego długość wynosi 8,21 m,zaś wysokość 1,70-1,80m
- Doskonałość przy V=80km/h wynosi 26
- Prędkości:minimalna=60km/h, dopuszczalna=180 km/h
- Wyposażenie kabiny: prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr z kompensatorem KWEC-2, zakrętomierz oraz busola
E jak EPGL, czyli oznaczenie naszego lotniska. Pod taką właśnie nazwą znajdziecie nas na mapach lotniczych.
Podstawowe informacje o EPGL:
- Współrzędne:50° 16′ 09,90″ N 18° 40′ 22,05″ E
- Nowa częstotliwość(!):118.260 MHz – Gliwice Radio
- Odległość od miasta:2 km
- Elewacja pasa startowego: 254 m / 833 ft n.p.m.
- Ruch lotniczy: VFR
W naszym Aeroklubie spełnia głównie rolę holówki. Gawrony trafiły do produkcji seryjnej w 1960,gdzie początkowo były to wersje rolnicze(dwumiejscowe) i sanitarne(czteroosobowe).Do 1968 wyprodukowano łącznie 325 samolotów:215 dwumiejscowych rolniczych,78 czteromiejscowych aeroklubowych i 32 sanitarne.
Gawron w liczbach:
- Rozpiętość: 12,68 m
- Długość: 9 m
- Wysokość: 3,12 m
- Powierzchnia nośna: 23,8 m²
- Masa użyteczna: 660 kg
- Masa startowa: 1660 kg
- Prędkość maksymalna: 170 km/h
- Prędkość minimalna: 50 km/h
- Prędkość wznoszenia: 2,5 m/s
- Pułap: 3380 m
- Zasięg: 240 km
SZD-40x Halny, jeden z ciekawszych szybowców w gliwickim hangarze. Został wyprodukowany tylko w jednym egzemplarzu jako dwumiejscowy szybowiec doświadczalno-rekordowy. W przedniej kabinie siedzi pasażer jako balast – bez możliwości sterowania szybowcem. Dnia 4.05.1980 r. – Adela Dankowska z pasażerką S. Piątek, ustanowiła na nim rekord przy przelocie prędkościowy na trasie 500 km – 93,7 km/h. Skrzydła zastosowano z szybowca Zefir po uprzedniej modyfikacji.
Dane techniczne:
- Rozpiętość skrzydeł: 20,00 m
- Długość: 8,75 m
- Powierzchnia skrzydeł: 16,11 m²
- Ciężar własny: 410 kg
- Ciężar całkowity: 610 kg
- Doskonałość: 43,0
- Prędkość minimalna.: 73 km/h (z klapami 65,5)
- Prędkość ekonomiczna.: 85 km/h, opad. 0,59 m/s
- Prędkość optymalna.: 94 km/h
- Prędkość dopuszczalna: 240 km/h.
Chyba nie ma wątpliwości, że nie kto inny jak Clyde Cessna stworzył swoim nazwiskiem jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek samolotów lekkich na świecie.
W Aeroklubie posiadamy dwa egzemplarze:
Cessnę 150 SP-KNC oraz Cessnę 172 SP-FLT zwaną przez nas pieszczotliwe „Babcią”
Czy wiesz, że:
- Początek produkcji samolotów Cessna datuje się na 1911r.
- Modele 150 oraz 152 dwa to najbardziej popularne szkolno-treningowe samoloty na świecie,
28 maja 1987 roku, młody niemiecki pilot Mathias Rust w samolocie Cessna 172, prześlizgując się przez radziecki system obrony powietrznej, wylądował na Placu Czerwonym w Moskwie - Dnia 4 grudnia 1958 samolot Cessna 172 z załogą: Robert Timm i John Cook, wystartował z lotniska McCarran w Las Vegas. Załoga wylądowała dnia 7 lutego 1959 r. Ich lot trwał 64 dni 22 godziny 19 minut i 5 sekund. Do tej pory jest najdłuższym lotem w historii lotnictwa.
- Rozpoczynając swą przygodę z lataniem samolotowym w AGL pierwszym samolotem będzie właśnie Cessna.
Mimo, że samoloty te nie stacjonują na gliwickim lotnisku, w 1992 r. tymczasowo zostało przebazowanych aż 26 Dromaderów.
Celem akcji było gaszenie pożaru lasów raciborskich.
PZL M18 Dromader został opracowany 1974r. i jest produkowany przez PZL Mielec do dnia dzisiejszego. W sumie zostało wykonanych 759 samolotów M18, sprzedanych do 24 krajów świata. Ponad 200 samolotów M18 Dromader zostało wyeksportowane do USA.
Czy wiesz, że:
- W Polsce najbardziej znane masowe użycie Dromaderów miało miejsce podczas gaszenia pożaru lasów koło Kuźni Raciborskiej, które trwało od 26 do 30 sierpnia 1992r.,Powstał model szkolny M18BS – (dwuster) – załoga: pilot-instruktor + uczeń + 700 kg ładunku handlowego,
- Dromader może zabrać 2 500 litrów wody przy zasięgu 1000km,
- W trakcie wojny domowej w Chorwacji samoloty te były używane jako lekkie bombowce (poniżej zdjęcie w chorwackim malowaniu maskującym).
- Najbliżej Gliwic jeden Dromader stacjonują na lotnisku Rybnik-Gotartowice.
Falke to motoszybowiec, odmiana szybowca wyposażona w silnik umożliwiający samodzielny start. W odróżnieniu od samolotu po znalezieniu się w silnym noszeniu termicznym można wyłączyć silnik i kontynuować lot szybowcowy. Szkolenie do lotów na motoszybowcach „TMG” przeznaczone jest zarówno dla pilotów samolotowych jak i szybowcowych. Oba są prowadzone w naszym Aeroklubie, a dla osób chcących zasiąść za jego sterami wraz z instruktorem jest możliwość wykupienia lotu zapoznawczego.
Dane techniczne:
Rozpiętość:15,30 m
Długość:7,5m
Doskonałość:22
Prędkość minimalna:60km/h
Prędkość maksymalna:190km/h
Maksymalna masa startowa:555kg