Aeroklub Gliwice zaprasza wszystkich chętnych członków na prezentację samolotu Virus SW firmy Pipistrel. Prezentacja odbędzie się w sobotę 30-09-2017, o godz 10:00 na lotnisku Gliwice. Dla pilotów samolotowych będzie możliwość zrobienia kręgu nadlotniskowego, zaś sekcja szybowcowa planuje przetestowanie samolotu poprzez holowanie szybowców. Po lotach planujemy omówienie na gorąco wrażeń z prezentacji sprzętu.
18 wrzesień 2017 rok to data, która bez wątpienia przejdzie do historii naszego Aeroklubu. Po 10 latach ciężkiej, długotrwałej pracy, wymagającej olbrzymiej wytrwałości, pasji i poświecenia, budowa szybowca WWS-1 Salamandra dobiegła końca. Wczoraj, tj. 18.09.2017, dokonano pierwszego oblotu tego szybowca za wyciągarką WS-02-JK. WWS jest skrótem od powstałych w 1935 r. Wojskowych Warsztatów Szybowcowych w Krakowie. To właśnie tam inż. Wacław Czerwiński opracował jako pierwszy projekt WWS-1 "Salamandrę".
"Salamandra" była szybowcem przejściowym o znakomitych własnościach lotnych, co szybko doprowadziło do seryjnej produkcji. Rosnąca popularność szybowca spowodowała, że od początku 1938 r. także inne szkoły i szybowiska miały na swoim stanie liczne "Salamandry" i wkrótce stała się ona podstawowym szybowcem przejściowym. Łatwy, przyjemny i prawidłowy pilotaż, dobre właściwości w krążeniu, niezłe jak na przejściówkę osiągi spowodowały, że "Salamandry" używane były do nauki lotów żaglowych i termicznych.
Największym wyczynem dokonanym w Polsce na "Salamandrze" był lot o długotrwałości 11h 15min, wykonany przez pilota Buraka 22.08.38 r. na szybowisku Brasław koło Wilna. W krótkim stosunkowo czasie wyprodukowano ponad 150 szybowców. "Salamandra" była również produkowana na licencji w Jugosławii. Po wybuchu wojny kilka tych szybowców trafiło w ręce najeźdźców, a także 4 sztuki przejęte zostały z Aeroklubu Lwowskiego przez okupanta sowieckego. W czasie wojny "Salamandra" była produkowana w Rumunii, a po wojnie w Chinach, gdzie powstała również odmiana dwumiejscowa.
Na podstawie zrekonstruowanej dokumentacji, po wojnie, rozpoczęto budowę IS-A "Salamandry" w Bielsku i Warszawie. Ogółem zbudowano na Świecie około 500 egzemplarzy tego szybowca. W oparciu o tę konstrukcję powstało kilka innych szybowców, np. węgierski K-02b "Szellö", jugosłowiański "Cavka", czy fiński PIK-5c. Ostatnie loty na "Salamandrach" wykonano w Polsce na Żarze w 1962 r. Jedna "Salamandra" znajduje sie w zbiorach krakowskiego Muzeum Lotnictwa.
Proces budowy Gliwickiego egzemplarza rozpoczął się w 2003 roku, Gliwicki Klub Miłośników Zabytkowych Szybowców, z części przekazanych przez Muzeum Lotnictwa Polskiego, rozpoczął rekonstrukcję tego szybowca z zamiarem przywrócenia go do stanu lotnego. Wczoraj dokonano tego dzięki wytrwałej pracy i ciągłemu dążeniu do celu. Praca ta wymagała wielu wyrzeczeń, poświęcenia ogromnej ilości godzin roboczych, zakupu materiałów, kleju, belek drewnianych, linek stalowych, płótna, elementów metalowych zaczepu. To dzięki Panu Witoldowi Nowakowi i szybownikom sekcji Aeroklubu Gliwickiego, którzy poświęcali każdy wolny czas i przyjeżdżali do aeroklubu pracować bezinteresownie. Prezentujemy zdjęcia z pierwszego oblotu szybowca za wyciągarką.
Autor artykułu: Karol Brentek, Zdjęcia: Antoni Witwicki, Karol Brentek
Posiadasz ukończoną teorię do licencji pilota samolotowego PPL(A)? Zapraszamy Cię na jesienne szkolenie praktyczne. Podejmując kurs do końca października 2017 otrzymasz dodatkowo godzinę latania GRATIS! Koszt praktyki, na którą składa się 45 godzin lotów wynosi 22 500 zł (46. godzina gratis).
Z początkiem stycznia 2018 rozpoczniemy również zajęcia z teorii do licencji SPL i PPL(A). Informacje na temat spotkań organizacyjnych ukażą się na naszej stronie.
Aby zapisać się na szkolenie skontaktuj się z nami pod numerem 516 559 945 lub 32 230 15 92.
Sekcja Spadochronowa Aeroklubu Gliwickiego organizuje dnia 30.09.2017 r. /sobota/ zawody spadochronowe „Speed Star” Gliwicka Gwiazda.
Konkurencja polega na utworzeniu w jak najkrótszym czasie 5-cio osobowej gwiazdy. Po utworzeniu gwiazdy drużyna może wykonać sekwencje losowanych figur. Skoki będą wykonywane z wysokości 2 500 m z czasem pracy 20 sek. z samolotu AN-2. Przewidywana ilość kolejek min. 2, max. 5. Zgłoszenia drużyn do dn. 26.09.2017 r. prosimy przysyłać na adres ijan@poczta.fm
W dniu 11.09.2017r, podczas Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia AGL, zostały przeprowadzone wybory uzupełniające do Komisji Rewizyjnej, w których to wybrano trzech brakujących jej członków. Przedstawiamy aktualny skład Komisji Rewizyjnej:
Anna Bieniek,
Tadeusz Goraj,
Tomasz Jackiewicz,
Jerzy Mercik,
Paweł Rutecki
Nowo wybranym Członkom gratuluję, a całemu zespołowi Komisji Rewizyjnej życzę owocnej pracy na rzecz AGL.
W znanej rumuńskiej miejscowości Turda w Transylwanii odbyły się Mistrzostwa Świata Modeli Szybowców Sterowanych Automatycznie. Zawody rozegrano w bardzo trudnych warunkach, głównie ze względu na ukształtowanie terenu. Aby uzyskać dobry czas lotu należało precyzyjnie ustalić relację pomiędzy wybranym kierunkiem lotu oraz jego obciążeniem tak, aby przy bocznym wietrze model leciał wzdłuż stosunkowo wąskiej doliny. Jeśli do tego dodamy ciągłe zmiany kierunku i siły wiatru oraz podmuchy termiczne, to mamy obraz skali trudności, które musieli pokonać startujący zawodnicy. Znakomicie w tych warunkach spisała się reprezentacja Polski seniorów, w skład której weszli gliwiczanie Stanisław Kubit, Jacek Żurowski oraz Franciszek Kańczok z Rybnika, którzy zespołowo zdobyli złoty medal pokonując Słowację, Rumunię i pozostałych dziewięć reprezentacji.
Indywidualnie zwyciężył Słowak Iwan Treger, a Stanisław Kubit zdobył brązowy medal. Jacek Żurowski zajął znakomite piąte miejsce i dodatkowo w zawodach rozegranych w ramach kwalifikacji o Puchar Świata obsadził szóstą lokatę. Dzięki temu na półmetku tych rozgrywek umocnił się na fotelu lidera klasyfikacji generalnej. Reprezentacja Polski juniorów (Jakub Wiśniewski, Mateusz Wertyporoch i Dawid Karpowicz – wszyscy Gliwice) zajęła tym razem piąte miejsce. Instruktorzy tej ekipy Roman Sowa i Czesław Ziober uważają, że ze względu na bardzo młody wiek całej trójki, jest to niezły wynik i dobrze rokuje na przyszłość.