SF-25 Falke

By | AGL | No Comments

Falke to motoszybowiec, odmiana szybowca wyposażona w silnik umożliwiający samodzielny start. W odróżnieniu od samolotu po znalezieniu się w silnym noszeniu termicznym można wyłączyć silnik i kontynuować lot szybowcowy. Szkolenie do lotów na motoszybowcach "TMG" przeznaczone jest zarówno dla pilotów samolotowych jak i szybowcowych. Oba są prowadzone w naszym Aeroklubie, a dla osób chcących zasiąść za jego sterami wraz z instruktorem jest możliwość wykupienia lotu zapoznawczego.

Dane techniczne:
Rozpiętość:15,30 m
Długość:7,5m
Doskonałość:22
Prędkość minimalna:60km/h
Prędkość maksymalna:190km/h
Maksymalna masa startowa:555kg

PW-5 Smyk

By | AGL | No Comments

Opis konstrukcji: Jednomiejscowy szybowiec o układzie wolnonośnego średniopłata. Kadłub o konstrukcji skorupowej z kompozytu szklano-epoksydowego. Płat kompozytowy, jednodźwigarowy o profilu NN18-17. Jego zaletą jest tzw.: „font-family” mała wrażliwość na zanieczyszczenie muszkami. Wznios płata 2o24′. Hamulce aerodyna­miczne płytowe, wysuwane z górnych powierzchni skrzydeł. Usterzenie klasyczne kompozytowe o profilu Wortman FX-71-L-150/30. Podwozie stałe dwukołowe w układzie tandem. Szybowiec wyposażony jest w dwa zaczepy startowe: przedni do startów za samolotem i dolny do startów przy użyciu wyciągarki.

Rys historyczny: Niezależnie od tego, że ciągle odkłada się wprowadzenie do programu letnich olimpiad sportów lotniczych, FAI poczyniła starania przygotowujące szybownictwo do olimpijskiej rywalizacji. Chodziło o zrównanie szans wszystkich zawodników startujących na jednakowym szybowcu, i zwycięstwo rzeczywiście najlepszego pilota, a nie słabszego lecz dysponującego lepszym szybowcem. 13 marca 1993 roku na wyjazdowym posiedzeniu Międzynarodowej Komisji Szybowcowej w RPA polski PW-5 został ogłoszony zwycięzcą konkursu na szybowiec-monotyp nowo utwo­rzonej klasy światowej (World Class). Na ten niewątpliwy sukces złożyła się praca całego zespołu. Główni uczestnicy projektu którego rezultatem było powstanie prototypu szybowca (o numerach rejestracyjnych SP-3557) to: Zespół Naukowo-Badawczy Technologii Lotniczych Konstrukcji Kompozy­towych na Wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej. Produkcję seryjną szybowca podjęła WSK Świdnik, a pierwsze szybowce serii informacyjnej opuściły wytwórnię wiosną 1994 roku. Do końca XX wieku wyprodukowano ponad 250 szt. szybowca. Po zaprzestaniu produkcji w Świdniku w 2005 r. szybowce PW-5 budowane są w Zakładach Szybowco­wych „Jeżów” w Jeżowie Sudeckim na Dolnym Śląsku.

Ciekawostka: Nazwa szybowca „Smyk” według wspomnień i relacji uczestników projektu została zapropono­wana przez Marcysię Kukiełkę w korespondencji przesłanej po jednym z obozów lotniczych w Bezmiechowej.

Dane techniczne:
Rozpiętość: 13.44 m
Powierzchnia nośna: 10.16 m2
Wydłużenie płata: 17.8
Długość: 6.22 m
Profil płata: NN 18-17

Szybowce PW5 w AGL:

Obecnie Aeroklub Gliwicki
posiada 3 szybowce typu PW5:
– SP-3761
– SP-3618
– SP-3775

Dane masowe:
Masa startowa max.: 300 kg
Masa płatowca pustego: 185 kg

Osiągi:
Prędkość dopuszczalna VNE:220 km/h
Prędkość manewrowa VA: 150 km/h
Prędkość optymalna: 80 km/h
Prędkość minimalna: 62 km/h
Opadanie min.: 0.64 m/s
Opadanie przy 100 km/h: 1 m/s
Opadanie przy 140 km/h: 2.2 m/s
Doskonałość przy 80 km/h: 33
Współczynniki obciążeń: +5.3 -2.65

 

Tekst i informacje techniczne zaczerpnięte ze strony: http://smyki.nastart.info/historia/historia-szybowca-pw-5-smyk/

Komercyjne laszowanie samolotu Antonov AN-2 w Aeroklubie Gliwickim już możliwe!

By | E-sklep, Samoloty | No Comments

 

Aeroklub Gliwicki, to jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie możliwe jest komercyjne laszowanie samolotu Antonov AN-2! Każdy kto ma min. 50 godzin nalotu PIC może latać tym samolotem. Laszowanie odbywa się w ramach szkolenia. Szkolenie prowadzone jest na samolocie AN-2 TD w wersji transportowo-desantowej. Znaki rejestracyjne samolotu SP-AOB. Realizowane jest wg Programu szkolenia samolotowego Aeroklubu Gliwickiego. Szkolenie obejmuje loty z doświadczonym instruktorem szkolenia w locie posiadającym uprawnienia FI wg PART.FCL.

Więcej informacji >>

 

Zawody na celność lądowania 05.09.2020

By | AGL, Modelarstwo, Samoloty, Spadochrony, Szybowce | No Comments

Z ogromną przyjemnością informujemy, że dnia 5 września 2020r. (sobota) Aeroklub Gliwicki organizuje zawody na celność lądowania. Zawody zostaną rozegrane w dyscyplinach lotniczych: samolotowej, szybowcowej oraz spadochronowej.  Do udziału w zawodach dopuszczeni zostaną wszyscy piloci,  uczniowie-piloci, skoczkowie i uczniowie-skoczkowie.

Konkurencja szybowcowa odbędzie się za wyciągarką na szybowcach typu Bocian. Konkurencja samolotowa na Cessnach 150 i 172.  Konkurencja spadochronowa to skok z wysokości 1000 m z samolotu An-2. 

Zawody połączone będą z piknikiem (imprezą integracyjną), na który zapraszamy wszystkich Członków oraz przyjaciół Aeroklubu. Istnieje możliwość udziału w samej imprezie, bez udziału w zawodach. Dla uczestników przewidziany jest poczęstunek oraz pamiątkowy upominek.

Plan zawodów (może ulec zmianie):

– godz. 9:00 rozpoczęcie konkurencji szybowcowej (od godz. 7:30 wyhangarownie sprzętu),

– godz. 11:00 rozpoczęcie konkurencji spadochronowej,

– godz. 14:00 rozpoczęcie konkurencji samolotowej,

– godz. 17:00 wręczenie nagród,

– godz. 18:00 – 22:00 dalsza zabawa.

Opłatę startową przeznaczoną na pokrycie kosztów organizacji imprezy, należy uiścić jako składkę wspierającą na rachunek bankowy Aeroklubu Gliwickiego o numerze 33 1050 1298 1000 0090 3115 3019.

W tytule przelewu prosimy wpisać: 

"składka wspierająca – udział w zawodach"

Wysokość opłat:

– zawody szybowcowe 60zł (jedne lądowanie, udział w imprezie, poczęstunek, upominek),

– zawody samolotowe 150zł (dwa lądowania, udział w imprezie, poczęstunek, upominek),

– zawody spadochronowe 100zł (jeden skok, udział w imprezie, poczęstunek, upominek),

– wyłącznie udział w imprezie 30zł (poczęstunek, upominek).

Zapisy do 29 sierpnia w linku poniżej. Zapraszamy do udziału.

Ilość miejsc ograniczona (szybowce- 40 uczestników, samoloty- 30 uczestników, spadochrony – 36 uczestników).

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeC8nxCWC0UPBC6X1jaqXj0YaoRkp5D1CnmSp_8-_nuBRWhtQ/viewform

Wzór pełnomocnictwa – Walne Zgromadzenie 26.06.2020

By | AGL | No Comments

Dla Członków nie mogących osobiście wziąśc udziału w najbliższym Walnym Zgromadzeniu udostępniamy wzór pełnomocnictwa do reprezentowania, składania oświadczeń woli oraz wykonywania prawa głosu.

Przypominamy, że pełnomocnictwo sporządzone musi zostać w dwóch egzemplarzach – jednym do złożenia w Aeroklubie Gliwickim, drugim dla pełnomocnika celem uzyskania potwierdzenia złożenia oraz legitymowania się nim podczas przedmiotowego zgromadzenia. 

Pełnomocnictwo