Jastrząb gotowy. AGL zaczyna loty motoszybowcem FALKE SF-25C!

By | AGL, Samoloty, Spadochrony, Szybowce | No Comments

– Mamy już wszystkie zezwolenia i licencje. Załatwiliśmy wszelkie formalności. Sprzęt jest sprawny. Możemy bez przeszkód go używać – mówi Andrzej Duszyński z gliwickiego aeroklubu. Motoszybowiec FALKE SF-25C został zakupiony w zeszłym roku, ale dopiero w tym sezonie będzie systematycznie wzbijał się w powietrze!

Takiej maszyny nie ma nikt w okolicy. Lotnicy z Gliwic mają więc powody do radości, a sympatycy latania – kolejne marzenie do zrealizowania. – Lot motoszybowcem FALKE dostarcza wielu emocji. Już sam start jest czymś wyjątkowym. Nie musimy być ani holowani, ani korzystać z wyciągarki. Jastrząb pozwala na niezależny start. Włączamy śmigło i wzbijamy się w powietrze. Gdy osiągniemy odpowiednią wysokość możemy wyłączyć silnik i… szybować w ciszy i skupieniu podziwiając otaczający nas ze wszystkich stron krajobraz – mówi dyrektor gliwickiego aeroklubu Beata Miącz-Pałka. – Zapraszamy wszystkich sympatyków lotnictwa nie tylko  na loty zapoznawcze motoszybowcem FALKE. Oferujemy kilka opcji – od lotów piętnastominutowych, nawet po godzinne – dodaje dyrektor AGL.   

Motoszybowiec FALKE SF-25C został zakupiony w zeszłym roku. Do Gliwic trafił z Niemiec. – To maszyna używana, ale w dobrym stanie. Jest niezawodna technicznie. To sprawdzony model, który zbierał i ciągle zbiera dobre opinie – podkreśla Andrzej Duszyński, szef szkolenia w Aeroklubie Gliwickim. – Falke, czyli tzw. Jastrząb to też maszyna bardzo ekonomiczna, bo zasilana paliwem samochodowym, a dokładnie benzyną – w przeciwieństwie do innych silników lotniczych zasilanych bardzo drogim paliwem lotniczym – dodaje szef szkolenia gliwickiego aeroklubu.

Warto wiedzieć, że Aeroklub Gliwicki jako jeden z nielicznych w okolicy od tego sezonu prowadzi też szkolenia TMG, czyli ze znajomości i latania szybowcem moto-turystycznym. – Każdy pilot z licencją szybowcową może się przeszkolić. Na Jastrzębiu można też oczywiście wykonywać nalot do licencji samolotowej – tłumaczy szef szkolenia w gliwickim aeroklubie.   

Motoszybowiec FALKE na co dzień przebywa w hangarze gliwickiego aeroklubu. Będzie można go zobaczyć z bardzo bliska podczas rozpoczęcia nowego sezonu letniego, który oficjalnie wystartuje pod koniec kwietnia – przed majówką. Władze Aeroklubu Gliwickiego planują Dzień OTWARTY AGL. W planach jest wiele atrakcji – nie tylko związanych z lotnictwem. Szczegóły wkrótce!

Wyskoczyłaś/eś kiedyś z lecącego samolotu?

By | AGL, Spadochrony | No Comments

Wraz z nadejściem wiosny Aeroklub Gliwicki po raz pierwszy w tym roku zaprasza na Podstawowy Kurs Spadochronowy. – Dzięki szkoleniu można zrealizować swoje marzenie o samodzielnym skoku ze spadochronem – mówi Beata Miącz-Pałka, dyrektor AGL zapraszając jednocześnie na bezpłatne spotkanie informacyjne.

Aby zacząć samodzielne skoki ze spadochronem – obowiązkowo – trzeba przejść Podstawowy Kurs Spadochronowy. Aeroklub Gliwicki co jakiś czas takie kursy organizuje. Pierwszy w tym roku rozpoczyna się bezpłatnym spotkaniem informacyjnym (22 marca, godz. 17.00 – lotnisko AGL).

– Program szkolenia obejmuje 8 godzin wykładów i tzw. ćwiczenia naziemne, czyli ćwiczenia na makiecie samolotu, ćwiczenie z uprzężą, zasady układania spadochronów. Kilka (najczęściej 3) dni teorii to czas potrzebny na ćwiczenia. Potem praktyka, czyli możliwość wyskoczenia z samolotu. Szkolenie zazwyczaj zaczynamy w poniedziałek, a w sobotę już skaczemy – mówi Jan Isielenis, szef szkolenia sekcji spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego.

– Zapewniamy ubezpieczenie OC, wykonanie trzech skoków w cenie kursu oraz wypożyczenie spadochronu szkolnego wraz z osprzętem – podkreśla Beata Miącz-Pałka, dyrektor Aeroklubu Gliwickiego. – Gwarantujemy oczywiście niezapomniane wrażenia i spore emocje. A po pierwszym samodzielnie wykonanym skoku ze spadochronem wręczamy skoczkowi okolicznościowy dyplom – dodaje szefowa AGL.  

WIĘCEJ INFORMACJI NA BEZPŁATYNYM SPOTKANIU INFORMACYJNYM, KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ 22 MARCA (piątek) 2019 r. o godz. 17.00 w siedzibie Aeroklubu Gliwickiego.

Konferencja Lotno-Techniczna i KWT w 2019 roku

By | AGL, Samoloty, Spadochrony, Szybowce | No Comments

Pilotów informujemy, że Konferencja Lotno-Techniczna w Aeroklubie Gliwickim odbędzie się w niedzielę, 17.03.2019 o godzinie 10:00. W trakcie wydarzenia naszym gościem będzie członek PKBWL, który omówi bezpieczeństwo lotów w roku 2018. 

Podczas konferencji przeprowadzony zostanie egzamin KWT dla pilotów z licencją. Uczniowe-piloci zobowiązani są do zaliczenia KWT w formie elektronicznej przez e-chronometraż. 

Spotkanie i KWT dla instruktorów odbędzie się dnia 15.03.2019 o godzinie 17:00 w pomieszczeniu Wyszkolenia.

Zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniach.

Wiosenny kurs spadochronowy w AGL

By | AGL, Spadochrony | No Comments

Wszystkich, którzy poszukują wrażeń i pragną zrobić coś niezwykłego, wraz z rozpoczęciem nowego sezonu zapraszamy do udziału w wiosennym kursie spadochronowym, który już wkrótce rozpocznie się w Aeroklubie Gliwickim.

Spotknie informacyjne odbędzie się w piątek, 22 marca 2019 o godzinie 17:00, w sali wykładowej AGL.

Odpowiedzi na wszelkie pytania uzyskać można pod numerem telefonu naszego instruktora – pana Jana Isielenisa: 600 261 000.

Zapraszamy!

List do Koleżanek Pilotek Aeroklubu Gliwickiego

By | AGL | No Comments

Nazywam się Barbara Prinke-Kusiba i jestem członkiem honorowym  oraz członkiem Klubu Seniorów tego aeroklubu, pilotem, instruktorem lotniczym w przeszłości. Nie wszyscy mnie znają i nie wszyscy mieli okazję spotkać się ze mną. Przez 30 lat byłam nieobecna w Gliwicach. W tym czasie związana byłam z Aeroklubem w Bydgoszczy i Aeroklubem Podkarpackim w Krośnie. Wyszkoliłam się jednak w Aeroklubie Gliwickim w 1964 r. i tutaj rozpoczęłam lotniczą pracę zawodową, otwierając dla moich uczniów z tamtego okresu, lotnicze doświadczenia. Sprawia to,

ze bliska jest mi historia naszego aeroklubu a szczególnie postaci pilotek, które przez 64 lata (od daty powstania Aeroklubu Gliwickiego) zaznaczyły swoja obecność w tym środowisku.

Moim zamiarem jest stworzenie dokumentu historycznego prezentującego te postaci; uzyskane uprawnienia pilotażowe, osiągnięcia sportowe i zawodowe. Opisanie swojego środowiska lotniczego: szefostwo, instruktorzy, mechanicy koleżeństwo. Suche fakty z życia (w tym wypadku lotniczego) są ważne, ale nabierają wagi i znaczenia gdy opisane są wraz z częścią socjologiczną tj. przedstawiają subiektywny obraz każdej postaci. Nie chodzi o przedstawienie rankingu osiągnięć: kto lepiej, więcej i dłużej. Ważne są motywy zainteresowania lotnictwem, osobiste pragnienia, zwycięstwa i porażki, dokonania, opis emocji i jaki wpływ na życie miały lotnicze doświadczenia, co w tym czasie działo się w Aeroklubie Gliwickim. Każda postać jest w równym stopniu ważna. Fotografie i skany dokumentów z opisem są istotnym elementem tej historii.

Jedynym kryterium dla postaci pilotek jest ukończenie szkolenia podstawowego szybowcowego lub samolotowego wraz z pierwszymi samodzielnymi lotami i uzyskanie III klasy pilota.

Zdaję sobie sprawę, że podejmuję się trudnego zadania, ale mam przekonanie, że jest możliwe do wykonania. Aeroklub nasz ma 64 lata, mocno się zmienia, przemijają pokolenia. Uważam, że warto zachować dokument poświęcony pilotkom. Mój kolega aeroklubowy instr. Tadeusz Lewicki gromadzi i poświęca swój czas na całościowe ujęcie historii naszego aeroklubu, a ja skupię się na pilotkach.

Każda oryginalna, indywidualna praca, po wykorzystaniu w ogólnym dokumencie, będzie archiwizowania w Aeroklubie Gliwickim, zgodnie z zasadami archiwizowania dokumentów.

Każda praca musi musi mieć datę i podpis oraz zawierać klauzulę: „Wyrażam zgodę na użycie tych materiałów do opracowania historii pilotek Aeroklubu Gliwickiego”.

Prace należy przysyłać na adres mail:

Na tym przygotowawczym etapie pracy, Danusia Niezgoda jest mi bardzo przyjaźnie pomocną dłonią i mam nadzieję, że ten fakt się nie zmieni. Jej entuzjazm i energia jest twórcza i zaraźliwa i za to dziękuję.

Zachęcam do uczestnictwa w tym przedsięwzięciu.

Barbara Prinke-Kusiba,
Gliwice, luty 2019 r.

Spadochronowe szkolenie doskonalące 2019

By | Spadochrony | No Comments

Zgodnie z programem szkolenia spadochronowego, Sekcja Spadochronowa Aeroklubu Gliwickiego organizuje w nowym sezonie lotnym 2019 szkolenie doskonalące. Szkolenie dotyczy uczniów-skoczków, skoczków zaawansowanych, chętnych do wykonywania skoków w bieżącym sezonie.

Tematyka szkolenia obejmuje część teoretyczną oraz ćwiczenia naziemne objęte programem szkolenia spadochronowego.

Szkolenie odbywać się będzie na sali wykładowej Aeroklubu Gliwickiego na terenie lotniska w czwartki w dniach: 7.03, 14.03, 21.03, 28.03.2019 roku o godzinie 18:00.

Zapraszam,
Jan Isielenis

„Antek” z Gliwic na WIELKIM ekranie. Arktyka w kinach!

By | AGL, Samoloty, Spadochrony | No Comments

Główną rolę w filmie pt. Arktyka, który wszedł właśnie na ekrany największych polskich multipleksów (poza rewelacyjnym Madsem Mikkelsenem) gra… samolot, który jeszcze niedawno należał do Aeroklubu Gliwickiego. To Antonow AN-2 – dobrze znany mieszkańcom Gliwic i członkom AGL.  

Film 30-letniego reżysera pochodzącego z Brazylii, który swoją premierę w Stanach Zjednoczonych miał 1 lutego br., a teraz wszedł do kin w całej Polsce, opowiada o katastrofie lotniczej w samym środku arktycznej tundry. Na pokładzie samolotu był tylko jeden pasażer. Samotny podróżnik wyciąga ze zrujnowanej maszyny (w tej roli właśnie „ANTEK” z Gliwic) wszystko, co może być potrzebne i rusza przed siebie, ale mimo swoich starań – jałowy krajobraz oferuje niewielką nadzieję na ratunek. Film trzyma w napięciu – jest owiany sporą dozą tajemniczości. Uwypukla emocje i czasem skrajne zachowania człowieka w ekstremalnie trudnych sytuacjach. Przez niektórych krytyków został mianowany najlepszym filmem ostatnich lat traktującym o woli przetrwania. Niebagatelną rolę w filmie gra maszyna – samolot, który przez wiele lat związany był z Gliwicami.

CO MIAŁ LATAĆ, TO WYLATAŁ…

Antonow AN – 2 trafił do Gliwic w 2000 roku. Wcześniejszym właścicielem maszyny było wojsko. Przez kilkanaście lat samolot wykorzystywany był do transportowania skoczków spadochronowych. W 2015 roku maszyna przeszła w stan spoczynku. – Szacowane koszty naprawy i remontów przekraczały wartość samolotu. Ówczesna dyrekcja aeroklubu podjęła więc decyzję o sprzedaży maszyny. Ogłoszenie pojawiło się w INTERNECIE – mówi Beata Miącz-Pałka obecna dyrektor Aeroklubu Gliwickiego.

 

Zaledwie po kilku dniach od opublikowania ogłoszenia o sprzedaży do aeroklubu zgłosił się 30-letni brazylijski reżyser – Joe Penna z propozycją zakupu maszyny. Obie strony uzgodniły formalności i transakcja doszła do skutku. – Tak do końca nie było wtedy wiadomo do jakich dokładnie celów „ANTEK” zostanie wykorzystany. Początkowo mówiło się, że weźmie udział w epizodzie pokazującym katastrofę maszyny. Teraz wiemy, że rola naszego byłego samolotu jest zdecydowanie większa. Widać go nawet w zwiastunach promujących film. To bardzo wzruszające dla wielu naszych członków i sympatyków lotnictwa, którzy przez lata wznosili się tym samolotem w powietrze, by wyskakiwać ze spadochronem – dodaje dyrektor gliwickiego aeroklubu.

 

„Antek” opuścił Gliwice nieco ponad dwa lata temu. Wcześniej został rozebrany na części i spakowany do dwóch kontenerów. Najpierw trafił do Niemiec, a potem – statkiem – popłynął do Islandii. Tam właśnie realizowane były zdjęcia do filmu.

Warto wiedzieć, że gliwicki Aeroklub ma w posiadaniu jeszcze jedną – identyczną maszynę, która – po remoncie – ciągle służy spadochroniarzom.

Zwiastun filmu Arktyka, w którym "rolę główną" gra "Antek" z Gliwic możecie zobaczyć TUTAJ.

fot. Karol Brentek/AGL