III Festiwal Innowacji i Technologii. Nie przegap!

By | AGL, Modelarstwo, Samoloty, Spadochrony, Szybowce | No Comments

W dniach 14 września 2018r. Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju sp. z o.o. we współpracy z Miastem Gliwice oraz Politechniką Śląską organizuje III edycję Festiwalu Innowacji i Technologii”. Jest to jedno z wydarzeń, wspierających współpracę biznesu z nauką, a także stwarzających przestrzeń do debaty na temat transportu przyszłości, innowacyjnych rozwiązań lotniczych, perspektyw rozwoju sektora kosmicznego oraz przyszłości medycyny spersonalizowanej w Polsce.  Wydarzeniu będzie towarzyszył Piknik Naukowo-Technologiczny PIK TECH organizowany w dniu 15 września z okazji X-lecia Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”.

Gościem specjalnym wydarzenia będzie Sebastian Kawa – utytułowany pilot szybowcowy, zdobywca 29 medali mistrzostw świata i Europy. Festiwal odbędzie się w Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice” przy ul. Bojkowskiej 37 w Gliwicach.

W programie tegorocznej edycji przewidziano m.in.:

  • Spotkania MedicaSilesia czyli spotkania ekspertów, praktyków, dyskusje o światowych trendach w obszarze technologii medycznych i możliwości, szans na udział regionu szczególnie przedsiębiorstw w globalnych łańcuchach wartości. Oprócz dyskusji przykłady wdrożeń oraz omówienie innowacyjnych projektów w obszarze inżynierii medycznej.
  • Panel dyskusyjny Future of the Mobility z udziałem naukowców i przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego na temat innowacji technologicznych i społecznych w transporcie przyszłości.
  • Forum Aerospace czyli panele dyskusyjne z udziałem przedstawicieli świata nauki, przemysłu lotniczego województw śląskiego i podkarpackiego oraz sektora kosmicznego na temat rozwoju technologii lotniczych, innowacyjnych rozwiązań w lotnictwie, barier i perspektyw rozwoju przemysłu lotniczego oraz sektora kosmicznego w Polsce.
  • Innowator Śląska– panel podsumowujący realizowaną już od dziesięciu lat Inicjatywę promującą innowacyjność w regionie województwa Śląskiego. Tematyka spotkania będzie poruszać zagadnienia związane z tym co dzisiaj nazywamy innowacją,  jakie korzyści uzyskały podmioty z wdrożenia rozwiązań innowacyjnych, jaki były problemy z ich wdrażaniem, jakie są perspektywy dla rozwoju firm innowacyjnych, czy innowacje wspierają rozwój, czy raczej są ciężarem dla przedsiębiorstw, oraz tego jakie są ich realne koszty.
  • Gala rozdania nagród konkursu Innowator Śląska 2017 realizowanego w ramach projektu Enterprise Europe Network dla najbardziej innowacyjnych podmiotów, w czterech kategoriach: mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca, średni przedsiębiorca oraz instytucje sektora badawczo-rozwojowego, za  innowacyjny  produkt, technologię bądź usługę.

Wydarzeniu towarzyszyć będą:

  • Wystawa innowacyjnych rozwiązań– prezentacja rozwiązań i oferty współpracy jednostek sektora badawczo-rozwojowego oraz uczelni, a także innowacyjnych rozwiązań, które tworzone są przez przedsiębiorstwa w województwie Śląskim.
  • Sesja posterowa przedstawiająca efekty prac trzech projektów realizowanych przez naukowców z Politechniki Śląskiej w kooperacji z międzynarodowymi partnerami.
  • Sesja Biznes MIXER – to nie tylko ciekawy wykład „7 grzechów głównych, które popełniasz w startupie”, ale w trakcie sesji przewidziane będą panele Pitch Contest – dotyczące innowacyjnych pomysłów w obszarze medycyny, które prezentowane będą przez start-upy, studentów lub firmy poszukujące partnerów do współpracy.
  • Spotkania eksperckie– bezpłatne konsultacje z ekspertami z zakresu ochrony własności intelektualnej, oznakowania CE, komercjalizacji wyników badań i technologii przedsiębiorstw oraz jednostek B+R
  • Matchmaking, Spotkania networkingowe- spotkania dające możliwość zaprezentowania swojej oferty współpracy i sprzyjające efektywnej wymianie kontaktów.

Serdecznie zapraszamy Państwa do uczestnictwa w wydarzeniu!

Wydarzenie objęte jest honorowym patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

Rejestracja na III Festiwal Innowacji i Technologii prowadzona jest przez stronę internetową www.fi-it.pl. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Drugiego dnia Festiwalu tj. 15.09.2018r. odbędzie się organizowany z okazji 10 – lecia Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice” Piknik Naukowo – Technologiczny PIK

TECH, który pozwoli wszystkim zainteresowanym zetknąć się z światem nauki i światem nowych technologii, a piknikowe atrakcje zaszczepią bakcyla fascynacji doświadczeniami naukowymi.

Poprzez prezentację ciekawych doświadczeń i eksperymentów, wydarzenie ma pomóc najmłodszym w zrozumieniu skomplikowanych 15.09.2018r. teorii naukowych i technologicznych. W ramach atrakcji piknikowych nie zabraknie pokazów naukowych z udziałem Politechniki Śląskiej, Biblioteki Miejskiej oraz firm sektora wysokich technologii stacjonujących na Nowych Gliwicach, a także aktywności sportowych i dobrej rozrywki.

10 lecie „Nowych Gliwic” zwieńczy koncert plenerowy. Gwiazdą wieczoru będzie polski zespół LAO CHE, promujący w Gliwicach swoją najnowszą płytę „Wiedza o społeczeństwie”. Szansę na występ na dużej scenie mają także zespoły z Gliwic i okolic. Wystarczy, że zgłoszą się do organizowanego przez GAPR konkursu „Nowe Gliwice – Nowe Brzmienia!” i wygrają nagrodę główną – występ jako support LAO CHE podczas finałowego koncertu. Chęć udziału w konkursie można zgłaszać do 24 sierpnia.

Szczegóły i regulamin konkursu można znaleźć na stronie: www.gapr.pl .

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach obchodów 10-lecia „Nowych Gliwic” jest wolny!

Mamy Mistrza Świata!

By | AGL | No Comments

Podczas drugiej części 35. Szybowcowych Mistrzostw Świata, tym razem organizowanych w czeskim Hosinie, pilot Aeroklubu Gliwickiego Christoph Matkowski (z lewej na najwyższym stopniu podium) startujący w duecie z multimedalistą Sebastianem Kawą zdobył złoty medal w klasie 20-metrowej dwumiejscowej! Polscy szybownicy w drodze na podium pokonali w swojej kategorii 17 innych załóg.

Pierwsza część 35. Szybowcowych Mistrzostw Świata (w klasach przelotowych Standard, Club i 15-metrowej) była rozgrywana przez dwa lipcowe tygodnie na lotnisku w Michałkowie pod Ostrowem Wielkopolskim. Tytuł wicemistrza globu w szybowcowej klasie Club wywalczył wtedy pilot Aeroklubu Gliwickiego – Tomasz Rubaj. Drugą część czempionatu – w klasach Open, 18-metrowej i 20-metrowej dwumiejscowej – zorganizowano między 28 lipca a 11 sierpnia w czeskim Hosinie. Przyciągnęła 94 pilotów z 27 państw, w tym pięciu z Polski. Łącznie w 35. Mistrzostwach Świata w sześciu klasach wystartowało 230 zawodników z 29 państw.

Christoph „Mirek” Matkowski z Aeroklubu Gliwickiego i Sebastiana Kawa z Aeroklubu Bielsko-Biała okazali się najlepszą drużyną w klasie 20 metrów. Wygrali w kwalifikacji ogólnej, zdobywając w swoich startach w sumie 10 600 punktów. Taki wynik dał im zasłużone pierwsze miejsce. Gratulacje!

źródło: www.gliwice.eu

fot. materiały organizatorów, zbiory prywatne Sebasiana Kawy

Zaczynamy wakacyjny kurs spadochronowy – przeżyj niesamowitą przygodę!

By | Spadochrony | No Comments

Już w najbliższy piątek, tj. 10 sierpnia 2018, o godzinie 17:00, rozpoczynamy wakacyjny kurs spadochronowy! Przed uczestnikami kilka spotkań teoretycznych, a po nich niesamowite doświadczenie w powietrzu podczas kursu paktycznego!

Spędź te wakacje w wyjątkowy sposób, spełnij swoje marzenia, poczuj przestrzeń i podziwiaj niesamowite widoki z góry!

Na wszystkie Twoje pytania odpowie nasz instruktor spadochronowy Jan Isielenis, pod nr tel. 600 261 000.

Tomasz Rubaj wicemistrzem świata!

By | Szybowce | No Comments

Z ogromną radością przekazujemy informacje z Michałkowa, gdzie członek naszego Aeroklubu – Tomasz Rubaj – uzyskał II miejsce w klasie Club w 35. Szybowcowych Mistrzostwach Świata, zdobywając tym samym wicemistrzostwo w swojej kategorii! Polscy zawodnicy zmierzyli się z najlepszymi pilotami szybowcowymi z całego świata zgarniając medale we wszystkich kategoriach indywidualnych i zajmując I miejsce w walce o puchar drużynowy. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom, a szczególne gratulacje kierujemy do naszego reprezentata Tomasza Rubaja! 🙂

Warunki bieżącej praktyki

By | Bezpieczeństwo | No Comments

WYMAGANIA OGÓLNE

FCL.060 Niedawno zdobyte doświadczenie
a) Balony. Pilot nie może wykonywać lotów balonem w zarobkowym transporcie lotniczym lub w celu przewozu pasażerów, jeżeli w ciągu ostatnich 180 dni nie wykonał:

1) co najmniej 3 lotów jako pilot lecący balonem, z czego przynajmniej 1 lotu balonem odpowiedniej klasy i grupy; lub

2) 1 lotu balonem odpowiedniej klasy i grupy pod nadzorem instruktora posiadającego kwalifikacje zgodnie z podczęścią J.

b) Samoloty, śmigłowce, pionowzloty, sterowce i szybowce. Pilot nie może wykonywać lotów na statku powietrznym w zarobkowym transporcie lotniczym lub w celu przewozu pasażerów:

1) jako PIC lub drugi pilot, jeżeli w ciągu ostatnich 90 dni nie wykonał co najmniej 3 startów, podejść do lądowania i lądowań na statku powietrznym tego samego typu lub klasy, bądź na FFS tego typu lub klasy. Trzy starty i lądowania, o których mowa, powinny być wykonane w ramach operacji w załodze wieloosobowej lub jednoosobowej, w zależności od uprawnień posiadanych przez tego pilota; oraz

2) jako PIC w nocy, jeżeli:

(i) w ciągu ostatnich 90 dni nie wykonał co najmniej 1 startu, podejścia do lądowania i lądowania w nocy jako pilot lecący statkiem powietrznym tego samego typu lub klasy bądź FFS tego typu lub klasy; lub

(ii) nie posiada uprawnienia IR;

3) jako drugi pilot zastępujący podczas przelotu, jeżeli:

(i) nie spełnił wymagań podanych w lit. b) pkt 1; lub

(ii) w ciągu 90 ostatnich dni nie wykonał co najmniej 3 lotów po trasie jako pilot zastępujący podczas przelotu na tym samym typie lub klasie statku powietrznego; lub

(iii) nie przechodził bieżącej praktyki ani szkoleń odświeżających na FFS w odstępach nieprzekraczających 90 dni. Szkolenie odświeżające może być łączone ze szkoleniem odświeżającym u operatora określonym w części OR.OPS.PL 25.11.2011 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 311/13.

4) Jeżeli pilot posiada uprawnienia do prowadzenia więcej niż jednego typu samolotu o podobnych właściwościach pilotażu i działania, 3 starty, podejścia do lądowania i lądowania wymagane w pkt 1 mogą zostać wykonane zgodnie z danymi dotyczącymi zgodności operacyjnej ustalonymi na podstawie części 21.

5) Jeżeli pilot posiada uprawnienia do prowadzenia więcej niż jednego typu śmigłowca non-complex o podobnych właściwościach pilotażu i działania, zgodnie z danymi dotyczącymi zgodności operacyjnej ustalonymi na podstawie części 21, 3 starty, podejścia do lądowania i lądowania wymagane w pkt 1 mogą zostać wykonane tylko na jednym z tych typów, o ile pilot odbył co najmniej 2 godziny lotu w każdym z nich, w okresie ostatnich 6 miesięcy.

c) Szczególne wymagania dotyczące zarobkowego transportu lotniczego

1) W przypadku zarobkowego transportu lotniczego, okres 90 dni, o którym mowa w lit. b) pkt 1 i 2 powyżej może zostać przedłużony maksymalnie do 120 dni, jeśli w tym czasie pilot wykonywał loty liniowe pod nadzorem instruktora typu lub egzaminatora typu.

2) W przypadku niespełnienia przez pilota wymogu podanego w pkt 1 przed rozpoczęciem korzystania ze swoich uprawnień powinien on ukończyć lot szkolny na statku powietrznym lub FFS danego typu statku powietrznego, który ma zostać użyty, z uwzględnieniem co najmniej tych wymagań, które są określone w lit. b) pkt 1 i 2.

SAMOLOTY

FCL.140.A LAPL(A) — wymagania dotyczące bieżącej praktyki
a) Posiadacz licencji LAPL(A) może korzystać z wynikających z niej uprawnień dopiero po zaliczeniu, w okresie ostatnich 24 miesięcy, jako pilot samolotu lub motoszybowca turystycznego:

1) co najmniej 12 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 12 startów i lądowań; oraz

2) szkolenia odświeżającego obejmującego co najmniej 1 godzinę całkowitego czasu lotu z instruktorem.

b) Posiadacz licencji LAPL(A) niespełniający wymagań określonych w lit. a):

1) musi poddać się kontroli umiejętności przed egzaminatorem przed ponownym korzystaniem z uprawnień wynikających z jego licencji; lub

2) musi wykonać dodatkowy czas lotu lub starty i lądowania, w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora, aby spełnić wymagania określone w lit. a).

SZYBOWCE

FCL.130.S LAPL(S) — metody startu
a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:

1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;

2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;

3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.

b) Wykonanie dodatkowych startów szkoleniowych jest wpisywane do książki lotów i potwierdzane podpisem instruktora.

c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.

d) W przypadku niespełnienia przez pilota wymagań określonych w lit. c) musi wykonać on dodatkowe starty z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora w celu wznowienia swoich uprawnień.

FCL.140.S LAPL(S) — wymagania dotyczące bieżącej praktyki
a) Szybowce i szybowce z napędem. Posiadacz licencji LAPL(S) może korzystać z wynikających z niej uprawnień na szybowcach lub szybowcach z napędem dopiero, gdy w okresie ostatnich 24 miesięcy wykonał na szybowcach lub szybowcach z napędem, z wyłączeniem motoszybowców turystycznych, co najmniej:

1) 5 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 15 startów;

2) 2 loty szkolne z instruktorem;PL 25.11.2011 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 311/19

b) Motoszybowce turystyczne. Posiadacz licencji LAPL(S) może korzystać z wynikających z niej uprawnień na motoszybowcach turystycznych dopiero po:

1) zaliczeniu, na motoszybowcu turystycznym, w okresie ostatnich 24 miesięcy:

(i) co najmniej 12 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 12 startów i lądowań; oraz

(ii) szkolenia odświeżającego obejmującego co najmniej 1 godzinę całkowitego czasu lotu z instruktorem.

2) W przypadku gdy posiadacz licencji LAPL(S) posiada również uprawnienia do pilotowania samolotów, wymagania określone w pkt 1 można spełnić na samolotach.

c) Posiadacz licencji LAPL(S) niespełniający wymagań określonych w lit. a) lub b) przed ponownym korzystaniem z uprawnień z niej wynikających:

1) musi zaliczyć przed egzaminatorem kontrolę umiejętności na szybowcu lub motoszybowcu turystycznym, w zależności od przypadku; lub

2) musi wykonać dodatkowy czas lotu lub starty i lądowania, w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora, aby spełnić wymagania określone w lit. a) lub b).

Zgłoszenia SMS

By | Bezpieczeństwo | No Comments

Jeżeli byłeś świadkiem sytuacji lub zdarzenia, które mogło mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych w powietrzu i na ziemi, pobierz zamieszczony poniżej FORMULARZ ZGŁOSZENIA ZAGROŻENIA/NIEBEZPIECZEŃSTWA, wypełnij go, a następnie:

  • Prześlij na adres e-mail: wyszkolenie@aeroklub.gliwice.pl LUB
  • Dostarcz pracownikowi Aeroklubu Gliwickiego LUB
  • Zostaw w Skrzynce Anonimowego Powiadamiania SMS znajdującej się w Aeroklubie Gliwickim.

POBIERZ FORMULARZ