Zawody na celność lądowania 05.09.2020 – WYNIKI SZYBOWCE I SAMOLOTY

By | AGL, Samoloty, Spadochrony | No Comments

Sobotnie zawody na celność lądowania zostały rozegrane przy silnym,bocznym (południowym) wietrze, co naturalnie potęgowało emocje towarzyszące zawodnikom. Walka była zacięta, a o podium decydowały centymetry!

W starciu szybowcowym najlepsze miejsca zajęli:

? Mateusz Krzos

?Mariusz Sienkiewicz

?Mateusz Purchla

W zawodach samolotowych zwyciężyli:

?Maciej Nowak

?Piotr Grzybczyk

?Anna Buchta

Zwycięzcom gratulujemy, a uczestnikom dziękujemy za udział.

Zawody na celność lądowania 05.09.2020 – AKTUALIZACJA

By | AGL, Samoloty, Spadochrony, Szybowce | No Comments

Informujemy, że zawody w dyscyplinie spadochronowej z przyczyn technicznych, odbędą się tydzień później tj. w sobotę 12 września o godz. 9:00. Za zmianę serdecznie przepraszamy. 

Niezależnie od tego zapraszamy Skoczków do udziału w samej imprezie integracyjnej.

 

Pozostałe dyscypliny zgodnie z planem zawodów jak niżej (UWAGA zmieniono godziny). 

– godz. 9:00 otwarcie biura zawodów,

– godz. 10:00 rozpoczęcie konkurencji szybowcowej (od godz. 8:30 wyhangarownie sprzętu),

– godz. 15:00 rozpoczęcie konkurencji samolotowej,

– godz. 17:00 wręczenie nagród,

– godz. 18:00 – 22:00 dalsza zabawa.

Wszystkich uczestników prosimy o zabranie ze sobą potwierdzenia uiszczenia opłaty – składki wspierającej.

Uwaga: wprowadzamy możliwość zapisania się na zawody lub opłacenia udziału w samej imprezie integracyjnej w dzień zawodów. 

Serdecznie zapraszamy!!!

EPGL2

By | AGL | No Comments

LOTNISKO EPGL

W GLIWICACH

JAKI BYŁ POCZĄTEK ?

  •  Lotnisko powstało w 1916 roku.
  • Od 1925 roku odbywały się regularne loty pasażerskie.
  • Na lotnisku działał budynek dla pasażerów.
  • Loty były wykonywane do Berlina, Wiednia oraz wielu innych miast.
  • W czasie wojny lotnisko było wykorzystywane głównie przez wojsko.

CIEKAWOSTKA Z HISTORII

W 1931 roku na lotnisku wylądował sławny sterowiec Graf Zeppelin. Wydarzenie to obejrzało wiele tysięcy mieszkańców Gliwic i okolic.

LOTNISKO PRZETRWAŁO WOJNĘ!

W roku 1955 powstał na lotnisku Aeroklub Gliwicki, który prowadzi działalność szkoleniową
w następujących specjalnościach:

  • Samolotowej
  • Szybowcowej
  • Spadochronowej
  • Modelarskiej

Z LOTNISKA KORZYSTAJĄ RÓWNIEŻ

  • Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Samoloty Gaśnicze
  • Policja
  • Wojsko
  • LOTNISKO W PRZESZŁOŚCI PRZYJMOWAŁO
    WAŻNYCH GOŚCI
  • W roku 1999 w czasie wizyty do Polski – Gliwice odwiedził Papież Jan Paweł II, miejscem spotkania wyznaczono lotnisko.

IMPREZY NA LOTNISKU W GLIWICACH

Zlot zabytkowych szybowców 2004

 

Liczne pikniki lotnicze

KONCEPCJA MODERNIZACJI LOTNISKA

W 2008 roku wykonano pierwsze opracowania koncepcyjne.

W celu zwiększenia możliwości modernizacji lotniska w 2017 roku część lotniska zmieniła właściciela, którym została Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, drugim właścicielem jest Aeroklub Gliwicki.

Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju od roku 2017 wykonuje również obowiązki zarządzającego lotniskiem.

W wyniku prac koncepcyjnych, które były prowadzone w latach 2016 – 2017 powstał plan modernizacji i w 2018 roku rozpoczęły się prace budowlane.

Zakres prac modernizacyjnych zwiększy funkcjonalność lotniska, jednocześnie pozostają funkcje szkoleniowe oraz rekreacyjne lotniska.

ELEMENTY MODERNIZACJI

  • Droga startowa
  • Płaszczyzna do zawracania
  • Droga kołowania
  • Płyta postojowa
  • Droga dojazdowa
  • Parking
  • Budynek techniczny
  • Ogrodzenie lotniska
  • Stacja paliw
  • Kanalizacja deszczowa
  • Oświetlenie nawigacyjne 

PARAMETRY DOCELOWE

Kierunek drogi startowej 08 R 26 L

Długość drogi startowej

800 m x 23 m

Długość pasa drogi startowej

920 m x 80 m

Fragment dodatkowy do rozbiegu 100 m x 23 m

Droga kołowania 342 m x 10,5 m

Płyta Postojowa 200 m x 52 m

KATEGORIA LOTNISKA

  • 1B
  • Rozbieg poniżej 800 m
  • Rozpiętość do 24 m
  • Rozstaw kół do 6 m
  • Samolot referencyjny

Beechcraft King Air 250

SAMOLOTY, KTÓRE MOGĄ KORZYSTAĆ
Z NOWEJ INFRASTRUKTURY LOTNISKA

Pilatus PC 12

An-28

Piper Seneca

Turbolet L-410

MODERNIZACJA
POTENCJAŁ I MOŻLIWOŚCI

  • Baza dla ośrodków szkolenia lotniczego.
  • Centrum sportów lotniczych i rekreacyjnych.
  • Baza dla małej komunikacji pasażerskiej.
  • Baza dla małego transportu lotniczego.
  • Całodobowa dostępność lotniska.
  • Całoroczna dostępność lotniska.

PLANOWANE USŁUGI LOTNISKOWE

  • Starty i lądowania z utwardzonej drogi startowej o nawierzchni sztucznej w dzień i w nocy.
  • Miejsca postojowe na płycie postojowej.
  • Możliwość prowadzenia szkoleń na wynajętych lub zakupionych terenach.
  • Możliwość zakupu lub wydzierżawienia terenów w południowej części lotniska.
  • Starty i lądowania z dwóch dróg startowych o nawierzchni naturalnej trawiastej.
  • Możliwość korzystania z pomieszczeń w celach szkoleniowych.
  • Miejsca hangarowe.

OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE


OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE

TO NIE KONIEC ZMIAN NA LOTNISKU…

  • Aktualnie rozpoczęły się prace związane rewitalizacją obiektów Aeroklubu Gliwickiego na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej.
  • W przyszłości planuje się również wydłużenie drogi startowej do 1200 m.

Dziękuję za uwagę!

Przygotował: Krzysztof Piekarczyk

AN-2 „Antek”

By | AGL | No Comments

Prototyp oblatano 31 sierpnia 1947 r. W 1960 r. rozpoczęła się produkcja licencyjna w Polsce w zakładach WSK PZL Mielec, gdzie powstało najwięcej samolotów tego typu.Były produkowane w wielu wersjach – rolniczej, transportowej, transportowo-desantowej, pasażerskiej, wodnej na pływakach i używane w wielu krajach na całym świecie. Łącznie powstało 16 512 samolotów An-2.

Dane techniczne:

  • rozpiętość: 18,18 m
  • długość: 12,40 m
  • wysokość: 4,10 m
  • powierzchnia nośna: 71,50 m2

Osiągi:

  • prędkość max.: 258 km/h
  • prędkość przelotowa: 185 km/h
  • prędkość minimalna: 90 km/h

Napęd – silnik tłokowy gwiazdowy 9 cylindrowy o mocy 736 kW (1000 KM)

W AGL obecnie można podziwiać SP-AOB,który służy do wyrzutu skoczków spadochronowych.

SZD-9Ebis Bocian

By | AGL | No Comments

  • SZD-Bocian jest dwumiejscowym,szkolno-treningowym szybowcem o konstrukcji drewnianej
  • Prace projektowe nad nim rozpoczęły się w 1950 roku,a już dwa lata później oblatano pierwszy prototyp
  • Produkowano go w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej.Bociany były również eksportowane aż do 27 krajów
  • Jest średniopłatem o rozpiętości skrzydeł 17,8-,18,1m.Jego długość wynosi 8,21 m,zaś wysokość 1,70-1,80m
  • Doskonałość przy V=80km/h wynosi 26
  • Prędkości:minimalna=60km/h, dopuszczalna=180 km/h
  • Wyposażenie kabiny: prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr z kompensatorem KWEC-2, zakrętomierz oraz busola